wie is Robson
18 juli 2008 - Lake Louise, Canada
Wie is Robson? (Er is namelijk Mount Robson)
Daar zijn we nog niet achter. Er staat mij wel iets bij over de mounties (de Canadese berg politie) maar of daar ene Robson werkte is mij niet duidelijk. Wat wel duidelijk is dat al deze gebieden door de immigranten verkent en geëxploiteerd zijn. Meeste van de mensen waren verkenners die wilde weten wat er achter de horizon lag of uit wetenschappelijke achtergronden interesses hadden. In een van de info centra zagen we een van de eerste filmen die gemaakt was op zo een ontdekkingstocht. Indrukwekkend. Zeer brede snel stromende rivieren werden door mannen op paarden, pakpaarden , honden en muilezels gekruist. Als je een keer in zo een rivier hebt gestaan weet je hoe koud het is en hoe moeilijk je overeind blijft. Laat staan dat wij daarna op het droge de camper in kruipen. Deze lui stonden in een grote vlakte die onder water stond met vijf tenten op een net droog gevallen stukje om te eten en te slapen in stoffen tenten. Het zal dus wel een Robson zijn geweest die als eerste de Mount Robson heeft beklommen en bedwongen. Gezien de commerciële inslag van dit continent kan het ook de “Robson hondenkoekjes”zijn geweest die de rechten op deze berg voor een jaar of vijf heeft verworven. Toen wij in Nationalpark Jasper kwamen waren we meteen onder de indruk van het natuurschoon. Bergketens, sneeuw op de toppen, grote bomen en werkelijk eindeloze vlaktes met bomen. Ik heb weinig zaken gezien die zo indrukwekkend waren. Alleen bezoeken aan de Pyreneeën en Picos de Europa (Baskenland , Spanje) zijn daarmee te vergelijken. Natuurlijk vallen ook de Alpen in deze klasse al zijn die grilliger en is daar minder ruimte tussen de bergketens. We zaten onderwijl in de Canadese Rockys. De camping waar we van zaterdag op zondag gingen overnachten was top. Groot bos, prachtige bomen en leuke plekken een meter of tien boven een flink stromende rivier die grillig splitste en weer samenging in een brede stenen bedding. Tot nu toe waren we 20 keer per dag geattendeerd beren en de gevaren daarvan. We probeerde voorzichtig te zijn maar waren toch vooral aan het zoeken om er een te zien. Toen we vanaf onze campingplek naar de rivier liepen om even bij het water te kijken waren we meteen overdonderd door de kleur van het water. Ik geloof dat het lag tussen blauw en turqoise (maar dat weet ik niet juist te schrijven en het staat niet in de spellingcontrole) Wat ook even indruk maakte waren de sporen van beren. Flinke klauwen met lange nagels die wat slingerend langs de soms modderige wallenkant gingen. Ik was meteen meer op mijn hoede en keek wat vaker om me heen. De kinderen gingen al niet alleen weg maar dat regime werd nu iets strenger toegepast. In ieder geval melden waar je heen gaat en altijd met minimaal drie bij elkaar.
Op deze camping weer voor het eerst hard gelopen. De rib speelde minder op al was 6 km genoeg om s’avonds en de volgende dag weer meer last te hebben. We onder Mount Robson heerlijk geslapen. De volgende dag was de top nog steeds in nevelen gehuld zodat we het hele profiel moesten missen. Niet zo bijtijds weer op weg naar Jasper. Dat kwam nu echt in het zicht en we wilde daar eens zien wat er te doen was.
Rene

ik zat nog even de mail te lezen wat betreft die Robson. Het is toch onvoorstelbaar hoe de natuur z`n gang gaatWat is het daar groots, maar toch blijft het gevaar met die wilde dieren natuurlijk bestaan.
Dat zo`n berg gewoon weer te voorschijn komt, indrukwekkend hoor, daar heb ik natuurlijk geen benul van, hoe groots dat is.Nou jullie zien wel wat. Ik vraag mij af of Mi en Ma dit kunnen bevatten.
Je rib speelt nopg steeds op, ja dat duurt gauw 6 weken. Wij hadden het toch ook in frankrijk.
Groetjes (O)Ma die het hier nog even gelezen heeft.