Van beren en watervallen.
9 juli 2008
Lezers,
We staan aan de poort van Wells Gray. Bij dutch lake (echt waar) zitten we op een camping waar we zwemmen , eten en slapen. Vanmorgen bijtijds gezwommen in het kleine meertje en P en R zijn er met de Canadese kano op uit gegaan om een bold eagle te bekijken die daar in de bomen zat. Daarna zijn we het park in gegaan om een aantal watervallen te bekijken. Grote rotspartijen en veel water in een wilde natuur. De eerste waterval was snel in zicht na het parkeren van de auto. De tweede was 2x 45 minuten lopen. Maar daar konden we dan ook bijna in gaan staan. Na dat we terug waren gekomen een beetje geluierd op de camping. Morgen (8 juli) gaan we het park in met de caravan en camper. Overigens , volgens Mirthe is onze klapcaravan niet groter als een kleedhokje. Niet helemaal waar. Hij is groter als een kleedhokje maar gebruiken hem wel als een kleedhokje en slaaphonk.
Zondag 6 juli hebben na een feestje op zaterdagavond de reis ingezet naar Wells Gray. Halverwege de reis hebben we op een camping in geklemd tussen een weg en een treinspoor de nacht doorgebracht. De hele nacht werden we links ingehaald door zeer grote op de motor afremmende gigantische vrachtwagens en rechts gepasseerd door zwaar beladen treinen die uit minstens 80-90 wagons bestonden. Het was wel een relatief rustige nacht incidenteel onderbroken door een kort slaapje. 7 juni zijn we weer meteen na het inruimen en ontbijt vertrokken en lukte het weer om 12.00 uur on the road te zijn. Weer een imposante rit door de natuur totdat we aankwamen in Wells Gray.
7 juli dus Wells Gray in met de caravan en camper. Zo een national park is ongelofelijk groot. Om er in te komen moeten we al zo een 40 km verharde weg rijden waarna we nog een 27 km onverhard moeten afleggen. Dan zijn we nog net niet in het midden van het park. Overal worden we gewaarschuwd voor beren en elanden. Gekke is dat er meer mensen door elanden worden verwond dan door beren. Maar ja, die hebben dan ook heeldruk met het smeren van het brood. Zodat jullie het ook weten: bij een ontmoeting met een beer………..
- Afstand bewaren.
- Niet in de ogen kijken.
- Achteruit lopen anders lijk je teveel op prooi.
- Niet agressief handelen.
- Nooit tussen een berenpup en de moeder beer in komen: dan ben je gezien.
- In groepen ben je indrukwekkender voor een beer.
- Maak regelmatig lawaai.
- Maak er toch een leuke dag van.
Uiteindelijk zijn we alleen een koe tegengekomen. Ik hoop dat die ook geïnformeerd is over de encounter regels met beren.
Al met al valt het mee al moest ik mijn beeld op beren naar aanleiding van de verhalen “kleine beer grote beer”wel een beetje bijstellen.
Ten aanzien van het slapen; vannacht was het voor het eerst dat het koud was in de klapkleedruimte. Maar ja, dan kruip je dicht tegen elkaar aan en komt alles goed.
Kijk nog even naar de foto’s van onze avonturen. Ik hoop dat jullie genoten hebben van de andere foto’s en filmpjes.
Rene

jan
Ik begrijp overigens uit de berichten hoe jullie
dat allemaal beleven, geweldig. Ingrid mails worden op prijs gesteld.
groetjes,
Jan
Jan
Er "heerst" een soap over "de controle van de standhuisjes". De dieren maken het prima.
Eva is weer terug van weggeweest.... Groeten Greet